25.7.2010

ברלין 36 - סינמטק תל-אביב

ברלין 2009
האצנית הדרום אפריקאית קאסטר סמניה זוכה במדלית זהב בריצת 800 מטר, באליפות העולם באתלטיקה שנערכת בברלין. עולם הספורט גועש ומטיל ספק בהשתייכות המינית של האתלטית. טיימינג מושלם להופעת הסרט ברלין 36 העוסק באירוע דומה.
ברלין 1936

גרטל ברגמן, הקופצת לגובה היהודיה, המועמדת למדלית הזהב באולימפיאדת ברלין, נקלעת למערבולת פוליטית כאשר ארה"ב מתנה את השתתפות ספורטאיה באולימפיאדה בכך שספורטאים יהודים ישתתפו בנבחרת הגרמנית בהתאם להישגיהם הספורטיביים. לעומת זאת הממשלה הנאצית עושה כל מאמץ כדי למנוע מהיטלר את הבושה במקרה שספורטאי יהודי יזכה את גרמניה במדלית זהב.

בתחילה הם מגלים את האתלטית לאנגליה, רחוק מהעין והלב. בהמשך, מחזירים אותה לנבחרת הגרמנית בלחץ הנבחרת האמריקאית, אבל עושים כל מאמץ אפשרי כדי להכשיל אותה בדרך. הם גם מצרפים לנבחרת את דורה רטיין, שהצליחה להגיע רק למקום הרביעי באולימפיאדה, למרות שבדיעבד מסתבר שהיא בעצם גבר.


ניו-יורק 2009

גרטל ברגמן, בת 95 מספרת את גירסתה האמיתית על הסיפור שהסעיר את זירת הספורט הבינלאומית בשנת 36. היא מדברת על תסכולה האישי ועל רחמיה על האתלט/ית שהתחרתה במקומה.

הסיפור עצוב, מרתק ומתסכל. בעיני יש משמעות רבה לעובדה שצוות גרמני הפיק אותו. הסרט לא מוצלח בעיני. הוא מדבר בשפה קולנועית קונקרטית ובוטה ולא משאיר שום דבר לדימיון. הכל בולט לעין או נאמר במילים מאד ברורות. אין שום מקום לספקות או פירושים אישיים. אף אחד מהשחקנים אינו משכנע מדי במילוי תפקידו. בכל זאת, כדאי לראות אותו. בגלל הסיפור ובזכות קטעי הקולנוע האותנטיים מאולימפיאדת 36.

שלכם,
יורם בר-סלע

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן