10.8.2010

כפית של זהב – תופסים כנפיים

תיאטרון צוותא – 2 באוגוסט 2010


"אמא, את רואה אותי?" שואל עידן, שאימו נפטרה והשאירה אותו כנער צעיר לבד בעולם, ומביט לשמיים. "אמא, היית מאמינה? שאני אעמוד על הבמה ואופיע ככה?". זהו אחד הסיפורים המרגשים בהצגה "כפית של זהב", העוסקת בחלומותיהם של השחקנים, בעלי צרכים מיוחדים וכישרון בימתי מולד. הם משחקים, רוקדים, שרים ומתרגשים בכנות רבה והומור נוגע ללב.


עידן הצליח להגשים את החלום, ספק שלו, ספק של אימו עליה השלום. שחקנים אחרים בקבוצה ממשיכים לחלום את חלומם וחלקם יודעים כבר שחלומם לא יתגשם לעולם. יחיאל כהן למשל, תמיד חלם להיות נהג מונית. אבל הוא יודע שאנשים במצבו לעולם לא יקבלו רישיון נהיגה. הסיפורים האישיים שסופרו על ידי השחקנים, נכתבו על ידי שירה גפן, ברגישות רבה. הם מרגשים, משעשעים ומעוררי מחשבות.
ההצגה "כפית של זהב" מבוצעת על ידי כ-20 שחקנים עם צרכים מיוחדים. הסיפורים האישיים משובצים במסגרת עבודתם של השחקנים במפעל לאריזת כפיות. הם מבקרים בציניות את הלחץ המופעל עליהם על ידי ה"בוס". "איך הגברת או האדון יאכלו את ארוחת הערב שלהם במטוס? ואיך העובדים עצמם יצליחו להרוויח את השטר הסגול הזה של 50 השקלים בחודש...? אפשר לקנות עם זה לחם, לבן... ג'יפ" הם אומרים.

הצגה זו, בהפקת תיאטרון כנפיים, מבוססת על גישה חדשנית בתחום האמנות השיקומית. היא נועדה ליצור אמירה תרבותית אמנותית אמיתית בהתבסס על כשרונותיהם של השחקנים. בין השורות, ניתן גם להבחין באישיות המיוחדת וביחסים המורכבים שבין השחקנים. בחור ובחורה שבחיי היומיום הם זוג נשוי, וניתן לחוש בקינאה המקצועית שביניהם. שניים מהבחורים, מוכשרים מאד עם אגו חזק, שכל אחד מהם מנסה "לגנוב את ההצגה".

לתפוס כנפיים ולעוף...
זוהי ההצגה האחרונה של הלהקה בארץ, לפני צאתה לשני פסטיבלי תיאטרון בגרמניה. הקבוצה הוזמנה לקחת חלק בפסטיבל השלום שיתקיים בברלין בספטמבר 2010. זו השנה השנייה ברציפות בה מתקיים שיתוף פעולה עם תיאטרון "רמבה צמבה" מברלין. השנה תועלה במסגרת פסטיבל השלום הפקה בינלאומית של תיאטרון חוצות על פי מחזה של אריסטופאנס. בהפקה זו יתקיים שיתוף פעולה בין התיאטרון הפולני "אוסמגו דניה" קבוצת התיאטרון "רמבה צמבה" ושחקני עמותת "כנפיים" מישראל.

לאחר מכן, תפתח "כפית של זהב" את הפסטיבל הבינלאומי "גבולות התרבות"- במיינץ (Grenzenlos Kultur ), את ראש השנה יחגגו השחקנים במיינץ באירוע חגיגי ומיוחד.


מעיפים חלומות לשמייםהצגת הפרידה נערכה בפני קהל של בעלי צרכים מיוחדים, שבאו לחגוג עם חבריהם השחקנים לקראת הנסיעה. בסוף ההצגה, קיבלו כולם בלוני הליום, כתבו עליהם את חלומותיהם והעיפו אותם לאוויר בפתח צוותא. מה כתבו החברה על הבלונים? אולי את חלק מהחלומות נוכל לגלות בהפקה הבאה של תיאטרון כנפיים.
אם עדיין לא ראיתם את ההצגה, רוצו גם עם הילדים. אסור להחמיץ.

מועדי ההצגות בהמשך שנת 2012: 3 באפריל, 25 ביוני, 14 באוגוסט, 23 באוקטובר, 3 בדצמבר.

שלכם,
יורם בר-סלע
לפרטים על כותב המאמר - הקליקו כאן

ביימה: רינה פדוה
ניהול אמנותי: שרון דלית
כתבה ועזרה בבימוי: שירה גפן
תלבושות ותפאורה: בית הספר לעיצוב אמנות הבמה בהנהלת רקפת לוי
וידאו: עמיחי ביקובסקי
תנועה: אלה רוטשילד
הגברה ותאורה: חגי שלומוב.
לכתבה אודות- עמותת כנפיים וההפקות המיוחדות שלה – לחצו כאן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן