12.8.2010

תערוכת הסיבים במוזיאון לעיצוב בחולון

SensWare
אחרי סיבוב הופעות ביפן, ארה"ב ואירופה

לדברי קניה הארה (אוצר התערוכה), SensWare הוא משהו שמעורר את החשיבה היצירתית האנושית וגורם לאנשים ליצור דברים חדשים. בתקופת האבן, היה זה תפקידה של האבן שעוררה באדם הקדמון את הרצון ליצור כלים. שנים רבות לאחר מכן, היה זה הנייר הלבן שהוביל ליצירה ושיתוף בידע ע"י כתיבה רישום ודפוס. בהמשך, היה זה תפקידם של סיבים מן הצומח ומן החי שרכותם, יכולת הבידוד שלהם ומגוון האפשרויות של טקסטורה וצבע, עודדו יצירת בגדים שבתחילת דרכם שימשו להגנת הגוף וצנעת הפרט ובהמשך, הפכו לאלמנטים המעטרים את הגוף ומקרינים את אופיו ומצב רוחו של הלובש.

היום, משמשים חומרים חדשים כאלומות אור המכוונות אותנו לנקודות שהיו נסתרות מדמיונם של היוצרים קודם לכן. תערוכת SensWare במוזיאון לעיצוב בחולון, מציגה 17 מוצגים שיצירתם בוצעה בהשראת סיבים מלאכותיים שמעמידים לרשות היוצרים אפשרויות מכאניות ועיצוביות שלא עמדו לרשותם בעבר. סיבים דקים המבוססים על ננו טכנולוגיה, שאריגתם מאפשרת אטימות בפני מים ואפילו אוויר. סיבי פחמן – חומר חזק מאד וקל משקל. סיבים בעלי מוליכות חשמלית ויכולת חישה וסיבים המוליכים אור באיכות גבוהה ואובדן אנרגיה נמוך מאד.

לוגו פלואידי - גרפיקה עם מתח פנים
כבר בפתח התערוכה, מוצגת יצירה קסומה המציגה את הלוגו הגראפי של התערוכה מטיפות מים ה"נובטות" מתוך חרירים קטנים בבד השחור הדוחה מים. הטיפות נראות כמו כדורי זכוכית קטנטנים המונחים על הבד. הלוגו צומח לאיטו עם צמיחת הטיפות, ומידי פעם נשטף על ידי טיפות מים הזוחלות לאורך הבד בצורת ראשנים זריזים שאוספים בדרך את טיפות המים שעל המשטח. אפשר לעמוד ולהתבונן במשך שעות בצורות הדינמיות שנוצרות ובלוגו שמשנה את צורתו בכל רגע. זוהי דרך מרתקת ויצירתית לתמוך במותג של התערוכה ולהכניס את המבקרים מיד לעניינים.
youtube-כיצד יצרו את לוגו טיפות המים


השולחן השמח ביותר בעולםחברת Theater Products יצרה מפת שולחן מסיבי "מיקרופייבר" דקיקים. האריגה כה צפופה, שהמפה מסוגלת לכלוא בתוכה אוויר. בלחיצה על כפתור המפה מתמלאת ומתנפחת כבלון, לשמחתו הרבה של השולחן.


זרע של אהבה – תיק גב למלאכים
רוס לאבגרוב (Lovegrove) יצר תיק גב העשוי מסיבים דקיקים. הוא נראה כמו טיפה, כמעט שקופה וכמעט אין לו משקל.

קיר בטון מאיר – קונסטרוקציה ודקורציה מעוררת השראה
האדריכל קנגו קומה ייצר לבני בטון משולשות שבתוכן משלובים סיבים מוליכי אור. הלבנים מאפשרים בניית קירות חזקים שמעבירים את האור החיצוני פנימה. קשה להאמין. אנשים שהולכים בצד החיצוני של הקיר, מטילים צל שנראה בברור בצד הפנימי.


רובוט ספונג'ה – חלומה של כל עקרת בית
הרובוט המנקה נראה כמו מטלית והוא נע באופן חפשי על הרצפה כמו זחל ומנקה את הרצפה מאבק ושומנים. ואם החדש חשוך, אל דאגה. הרובוט גם מאיר את דרכו עם נורת LED קטנטנה. כך גם אפשר להיזהר ולא לדרוך עליו בחושך.


ויש עוד הרבה אטרקציות
יחידות בד לא ארוג המאפשרות "הרכבה" של מגוון בגדים אופנתיים ללא תפירה. מצע למשטחי צמחיה שמתכלה מעצמו לאחר שהצמחים נקלטים בשטח. קוביות משחק מחומר קליל ואוורירי. רכב המחייך אל העומדים מולו. ספסל שמגיב לעוברים מולו בהפעלת גופי תאורה דקורטיביים. מסכות לסינון אוויר שנראות כמו חלק מפני המשתמש ולא כמו מוצר רפואי חסר נשמה. גופי תאורה מבד מנופח שנראים כמו פטריות צחורות אחרי הגשם. ולסיום, כיסאות שחורים מקונסטרוקציה דקה, שנראים עשויים מקיפולי נייר ואלמנט תאורה דק באורך 6 מטר שנתמך רק בצידו האחד. הוכחה ניצחת לחוזק ולקלות של סיבי הפחמן שמהם מוצרים אלה עשויים. הכיסאות וקורת התאורה משנים את כל מה שחשבנו בעבר על קונסטרוקציה. קשה להאמין.



סרטון על כמה מהפרוייקטים המוצגים בתערוכה



SensWare - מקור השראה "ידידותי למשתמש"
גלית גאון- המנהלת האמנותית של המוזיאון לעיצוב בחולון אומרת:
"המוזיאון נועד להוות מקור השראה ליוצרים ומעצבים, ובעיקר, לעורר דיון מקצועי לגבי מהות העיצוב במאה ה-21". התערוכה אכן מהווה מקור השראה נפלא ומתאימה מאד להתאכסן במדייטק חולון שהקים את ספריית החומרים שבדיוק זו מטרתה.
בבואכם למוזיאון, אל תשכחו להצטייד במדריך האלקטרוני שיסביר לכם בשפה ברורה וידידותית אודות החומרים והמוצרים שבתערוכה. הוא קל מאד להפעלה וחשוב מאד להבנת המוצגים... ואגב, אין צורך להשאיר את הילדים בבית. הן בניין המוזיאון והן התערוכה, מהווים אטרקציה נאותה גם עבור הילדים.

שלכם, יורם בר-סלע

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן