30.10.2010

חתול עם 2,300 נשמות - שונרא - יעקב קאופמן

שונרא-טיפולוגיה של חתול

רישומי חתולים של יעקב קאופמן במוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס – חולון

הפעם, אני חייב להודות, באתי משוחד להרצאתו של יעקב קאופמן לכבוד פתיחת התערוכה. היה לי הכבוד האמיתי להיות תלמיד שלו במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, ואני מכיר היטב מוצרים תעשייתיים שיעקב תכנן וזוכים להוקרה בעולם כולו. ברור היה לי שגם תערוכת הרישומים "שונרא", חייבת להיות מיוחדת ומרגשת. ככה זה אצל יעקב. כבר מזמן הוא גילה את הסוד הכמוס: כדי ליצור עיצוב איכותי, לא מספיקים כישרון יוצא דופן וחשיבה מקורית. צריך גם לעבוד קשה. בנקודה זו, יעקב לא מרפה. הוא לוקח כל רעיון שלו עד הקצה. מנסה לפתור אותו באין ספור דרכים שונות, ממיין, משפר, משנה, מפרק לגורמים, מרכיב מחדש ומשכלל. בין אם מדובר במוצר תעשייתי, חקירה מורפולוגית של צורות או יצירת מסכות מפרטי ריהוט, זו הדרך של יעקב. ארוכה, פתלתלה וקסומה.
יעקב קאופמן, הינו אחד מהמעצבים התעשייתיים המובילים בישראל. פרופסור מן המניין באקדמיה בצלאל. במשך 40 שנות קריירה הצליח ליצור ולמכור כמה מוצרי ריהוט ותאורה לחברות מוטות עיצוב באירופה כגון: Lumina,Techno ,Arflex , Marioni מאיטליה. Kiddy Craft מאנגליה, Luxit מארה"ב ו- Brio משבדיה. במקביל לעיסוקו בעיצוב תעשייתי, עוסק יעקב קאופמן במחקרים צורניים שונים, על הגבול שבין עיצוב לאמנות. "אתה כבר מכיר אותי" אומר יעקב.



אני מאמין ומוצא עניין רב בחזרה אובססיבית על נושא מסויים בוריאציות שונות" אומר יעקב. בתערוכה זו מציג יעקב כ-2,300 רישומים של חתול, מבחר מתוך כ-3,000 רישומים שיצר ב-4 השנים האחרונות בעודו צופה בטלוויזיה ומידי פעם פוזל אל אלכס, החתול המשפחתי בן ה-13. הרישומים מציגים נקודות מבט שונות, טכניקות רישום מגוונות, ומעל לכל, בחינה קפדנית של האלמנטים הויזואליים שהחיבור ביניהם מציג חתול. מהו מינימום הפרטים שאנחנו עדיין מזהים כחתול? מתי הרישום עובר לגבול המופשט והחתול שבו כבר לא מזוהה? האם הסביבה משפיעה על הבנתנו? כלומר האם אותו איור כשהוא מוצג במוזיאון לקריקטורה וקומיקס, ליד חתולים אחרים מתפרש כאיור של חתול ובמקום אחר הוא לא מובן?

החקירה האינטנסיבית של יעקב יצרה רישומים מדהימים ומרגשים, שיכולים לעורר קינאה רבה בקרב מאיירים מקצועיים. חתולים במבט על, מבט צד ופריסה. פרספקטיבה, איזומטריה, מבחוץ. מבפנים. קוביזם, מינימליזם ועוד ועוד.



בראיון לקראת פתיחת התערוכה, שאלה מאיה דבש את יעקב אם פרוייקט החתולים או דומים לו משפיעים על העיצוב התעשייתי שלו. "אני לא יודע" השיב יעקב, "זו לא הסיבה שגורמת לי לעשות פרויקטים כאלה, אבל ייתכן שיש השפעה. בתקופת העבודה על החתולים, יצרתי מוצר חדש בשם מוריס. זהו קליפ לפתקים משרדיים בדמות חמור. (הרעיון בא לי ממוצר עממי דומה). המוצר הפיגורטיבי היחידי שיצרתי אי פעם" הוא מוסיף. "ייתכן שהרעיון צץ במוחי בעקבות רישומי החתולים. מי יודע?". "מוריס" הנ"ל זכה בפרס LOTUS של אתר DesignBoom. מי יודע, אולי בזכותו, יזכו פעם גם החמורים לקולקציה כזאת של רישומים?
בין אם יש לכם עניין מיוחד באיורים ורישומים ובין אם לא, שווה לרוץ ולראות. התערוכה פתוחה עד 18 בדצמבר - פרטים באתר המוזיאון.
אמנון זילבר מראיין את יעקב קאופמן-באתר המרכז הישאלי לעיצוב
על יעקב קאופמן – באתר DesignBoom:

שלכם. יורם בר-סלע

24.10.2010

לואיזה פרננדה - הפקת בית האופרה המלכותי

הסרסואלה המסורתית בביצוע בית האופרה המלכותי Teatro Real – מדריד
מחיאות כפיים. סוערות. כל הזמרים עומדים בשורה בקצה הבמה. פלסידו דומינגו כורע על ברכיו, אוסף מהבמה כמה ציפורנים שנזרקו ע"י המאזינים הנלהבים ומעניק אותם באלגנטיות לזמרות ולזמרים שלצידו. מחווה מרגשת של זמר ענק. כך מסתיימת הפקת הסרסואלה "לואיזה פרננדה" של פדריקו מורנו טורובה, שהועלתה בשנת 2006 באופרה המלכותית במדריד. דומינגו חוזר לאופרה במדריד להפקה המיוחדת, כמעט 80 שנה אחרי ששני הוריו כיכבו בתפקידים הראשיים של אותה יצירה, באותו בית אופרה.

הסרסואלה, היא יצירה המשלבת קטעי שירה, דיבור ולפעמים גם מחול. באופן מסורתי, עסקה הסרסואלה בנושאי היומיום של החיים באזוריה השונים של ספרד ושילבה בין סגנונות מוסיקה קלאסית למוסיקה קלה.

בניגוד למצופה מאופרטה עממית, הפעם, קיבלה היצירה העממית בבימויו של Emilio Sagi, תפנית מרתקת בבימוי ועיצוב מינימליסטי. התפאורה כללה רק 3 מסגרות בגווני אפור שהיוו מעין מסגרת עם פספרטו לכל ההתרחשות. על קיר הרקע, הופיע מלבן לבן קטנטן שהלך וגדל עד למילוי כל הרקע באור לבן חמים. אם אינני טועה, סימל המלבן את השמש הזורחת ושוקעת לסרוגין, עם המעבר בין שעות היום והתפתחויות בעלילה. אפילו המלחמה במורדים סומלה בעדינות רבה בצלליות עדינות של חיילים עם רובים ואיכרים עם קלשונים וכלי עבודה אחרים שנראו מתרוצצים מאחורי הבמה. על הבמה עמדה שורה של כיסאות לבנים ורב הזמרים היו לבושים בתלבושות לבנות. העיצוב השאיר את כל הבמה לשחקנים, לקולות ולהבעות שהודגשו עם התקרבות המצלמה אל פני הזמרים. זהו יתרון נפלא של האופרה בקולנוע.


דומינגו, שבעיתון The Independent נכתב עליו ש"נוכחותו על הבמה היא של גבריות כסופה, בנוסח שון קונרי המבוגר", שילב בתפקיד גם סגנון אנושי עממי כמו של אנטוני קווין. אישיותו כובשת גם את לב אהובתו וגם את לב הקהל.

הסיפור, לא כל כך חשוב. משולש רומנטי המתרחש על רקע שלטונה של המלכה איזבלה השניה, המרד נגד המלוכה (שבו שני המחזרים אחרי לואיזה פרננדה עומדים משני צידי המיתרס). לבסוף, על רקע נפילת שלטון המלוכה, בא הסיפור אל סופו האלגנטי.


לואיזה פרננדה (ננסי הררה) עם קול חם ועוצמתי, מתאהבת בחאוויר מורפנו (חוזה ברוס), קצין פרשים צעיר קל דעת עם קול כובש. למרבה צערה, הדוכסית קרולינה (מריולה קנטררו) גם מתאהבת בקצין שנופל ברשתה. בצר לה, נענית לואיזה פרננדה לחיזוריו של וידאל הרננדו (פלסידו דומינגו) ומסכימה להינשא לו. על סף טקס האירוסין, מזהה וידאל ברגישותו שלואיזה פרננדה עדיין מאוהבת בחוויאר ובצעד אצילי ואלגנטי, מוותר על התחייבותה ושולח אותה אל חיקו של הקצין.

הקולות נפלאים. המשחק אוטנטי ומשכנע והמנצח Jesus Lopez Cobos, מנצח בקלילות וחן על ההפקה כולה.
זו עוד הפקה נפלאה של תכנית בראבו, המביאה לאולמות ההקרנה של יס פלאנט, הפקות בנות זמננו מבתי האופרה המובילים באירופה. רוצו לראות. הקסם מובטח.

חזרה לפוסטים בקטגוריית אופרה לצפיה בכמה קטעים מהסרסואלה – הקליקו על הלינקים הבאים:


http://www.youtube.com/watch?v=4F3wzESgo5E&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=8R9SgbDb1VE&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=fz7vzFOYJqA&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=zwUQ1-7yl9E&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=R-0WkrJh_PI&feature=list_related&a=GxdCwVVULXeyu21XerTyMmvNyHLlgtLQ&list=ML&playnext=1



לצפייה בתוכנייה מטה>> לחץ עלייה להגדלה

8.10.2010

דגמי אניות - אמנות היצירה תערוכה במוזיאון חיפה

המוזיאון הימי הלאומי בחיפה בתערוכה "דגמי אניות - אמנות היצירה"

תערוכה מרתקת לכל המשפחה המציגה את אמנות דגמי האניות, בניית דגמי אניות היא אמנות בינלאומית שראשיתה בעבר הרחוק והיא מתמידה ומתקיימת בידיהם של אוהבי האניות והים. בתערוכה מוצגים כ- 30 דגמי אניות מתקופות שונות לאורך ההיסטוריה, ביניהם דגמים של אניות מפורסמות, כגון ה"טיטאניק" - אניית הנוסעים המפוארת שטבעה באוקיאנוס השקט, "סנטה מריה" - ספינתו של קולמבוס, ה"מיסיסיפי"- סירת הנהר המוכרת מספריו של מארק טווין "הרפתקאות טום סוייר" ו"הרפתקאות האקלברי פין" ועוד.

הדגמים בתערוכה תלת מימדים וניתן לבחון את פרטיהם מזוויות שונות - עד אז אתם מוזמנים להינות ממספר תמונות של דגמים מהתערוכה-


בתערוכה מוצגות אניות מפרש שהיו בשימוש הן כאניות מלחמה והן כאוניות סוחר עד המחצית השנייה של המאה ה־19 - עת תם עידן המפרשים באניות המלחמה ובאניות הנוסעים והחלה תקופה חדשה של מנועי הקיטור והדיזל. יופיין של אניות המפרש וריבוי הפרטים (סירות הצלה, תותחי מלחמה, תרנים, חבלים ) בהן אִתגרו את בוני הדגמים. לצד דגמים של אניות מפרש מוצגים גם דגמי אניות המאה ה־20, המשקפים בד בבד מאורעות היסטוריים והתפתחויות טכנולוגיות.

פרטים נוספים:
אוצר: אבשלום זמר

תאריך פתיחה: 24 יולי 2010
תאריך סגירה: 7 נובמבר 2010
מקום: המוזיאון הימי הלאומי
כתובת: דרך אלנבי 198, חיפה
טלפון: 04-8536622