10.4.2011

שמאלץ –בישול מזרח אירופאי עם שמיל הולנד


רגל קרושה לא טעים לכם? אבל תתפלאו כמה זה מצחיק


יש לי חברה שנורא מתרגזת כשאומרים לה ש"אין רע בלי טוב". "באמת?" היא עפה, "מה טוב ברגל קרושה?" אני לא מתווכח. אתם יודעים, שכמדובר בטעם וריח... אבל למה ללכת לקיצוניות. רגל קרושה אולי שנויה במחלוקת לאורך הדורות (לפחות החל מהדור שלי), אבל שמישהו יגיד משהו רע נגד כבד קצוץ, קוגל שמנוני מתוק-חריף, טשולנט שחום ומהביל וקומפוט אגסים מבושם בווניל... אלו רק דוגמאות מהמתכונים המופיעים ב"שמאלץ", ספר בישול של המטבח היהודי המזרח-אירופאי שהוא הרבה הרבה יותר מספר בישול.

את הספר בישלו שניים ביחד- שמיל הולנד ונילי אושרוב. שמיל הולנד, שהוא גם שף וגם היסטוריון, דמות ידועה בז'אנר הקולינארי המדובר. בעבר היו לו קייטרינג מהולל ומסעדה מהוללת לא פחות והיום הוא מלמד, מדריך סיורים ומבשל אוכל יהודי. לשמיל יש ידע עצום, שבא לידי ביטוי בהקדמות המאלפות לשערים ולמתכונים, וזיכרונות משובחים במיוחד מסבתא פרומה שלו, שהעבירה לו ישירות את זיכרונות ציצוב – העיירה היהודית-פולנית בה חיו היא ומשפחתה עד השואה. הזיכרונות של הסבתא רבת הקסם עם לשונה הציורית וזקנה הקטן (לא מוגזם, ממש בקטנה) מעטרים את הספר ומוסיפים תבלין מיוחד (לא חריף מדי חלילה, אתם יודעים, אוכל פולני). "הספר מתחקה אחרי שורשי המטבח היהודי המזרח-אירופאי", אומר שמיל, "אבל יש בו את הפרשנות הישראלית – החל מהשפעות הישראליות על הבישול וכלה בפרשנות אישית שלי".

את האהבה לאוכל היהודי המזרח אירפאי קיבלתי מסבתא פרומה...

הסו-שף של שמיל היא נילי אושרוב, עורכת וכותבת שכתבה יחד איתו את זיכרונותיו והוסיפה הגיגים משלה. מי שמכיר את הספר "שיכון צדיקים" שכתבה, יודע שלבחורה הזו יש מה להגיד על כל דבר, ומה שהיא אומרת – זה נורא מצחיק. מונולוגים של פיליפינית גויה של שבת בבני ברק שנדונה להחייאת פלטות של שבת, או כלב בהתנחלות שזוכה למעמד של אזרח סוג ב' במשפחתו, גם יצחיקו אתכם וגם יעשו לכם תיאבון.


טשולנט פולני של סבתא פרומה


על עריכת הספר כולו ניצח גיל חובב, שהיה פה בבחינת ילד תימני חטוף אך מאושר.


מרק קרופניק

אפשר להגיד שהספר הוא פרוסת לחם שחור אחיד מרוחה בשמאלץ ועליו מפוזרים גריבעלאך. הספר הזה הוא מתנה אידיאלית לכל מי שהמטאפורה הזאת מדברת אליו, אבל זה לא נעצר כאן. הספר מתאים למתנה לכל מי שנזכר בגעגועים בטעמים מבית סבתא ורוצה לשחזר אותם, לכל מי שעדיין מבשל את האוכל הזה בעצמו ורוצה אישוש ותיקוף. ולכל מי שממש לא מתעניין בבישול אבל אוהב יידישקייט, חמימות יהודית וסתם צחוקים פרועים.

מתכונים מומלצים נוספים - באתר מסיק


מרק דובדבנים קר
להנאתכם.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלך בפייסבוק -


יורם בר-סלע

4 תגובות:

  1. אשמח לדעת היכן אפשר להשיג את הספר "שמאלץ - בישול וכו'"
    052-7616825
    תודה

    השבמחק
  2. מצאתי את הספר בחנויות סטימצקי וצומת ספרים. אני מניח שהוא נמכר גם בחנויות הספרים הקטנות

    השבמחק
  3. מאשרת כל מילה בביקורת. בעלי הגדיל לעשות הפסח הזה והכין את הגפילטע פיש והחזרת, ממש לפי במתכון ויצא מ-ע-ו-ל-ה!

    השבמחק
  4. הצילום של מרק הדובדבנים ניראה מעולה אבל זה לא אוכל פולני אלא אוכל הונגרי גרידא!!! אני באה מבית שהיה חצי חצי - חצי פולני וחצי הונגרי כך שקצת ידע יש לי. ובאשר לגפילטא פיש. מעולם לא ראיתי שמבשלים גפילטא פיש עם פטרוזיליה ושמיר זה עבורי חדש לגמרי. לא האמא והדודות ההונגריות שלי עשו זאת ולא כל ה"דודות" למיניהן שבאו מהצד הפולני. אבל מי שאוהב? שיבושם לו.
    בברכה
    שרה אנגל

    השבמחק

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן