11.4.2011

המקהלה הוירטואלית של אריק וויטקר שרה את היצירה SLEEP


Eric Whitacre's Virtual Choir - Singing SLEEP, by Eric Whitacre

"כמה מוזר... רשמית, אני עיוורת. אני מאד קצרת רואי, כך שבכל שנות שירת המקהלה שלי, אף פעם לא ראיתי את פני המנצח. אני רואה במטושטש את תנועות הידיים, ואני טובה מספיק כדי לקרוא במהירות מה עושים הזמרים שלידי ולהגיב. אבל זו הופעת המקהלה הראשונה שבה יכולתי לראות את פני האיש שניצח עלי. תודה על כך".
אלה דבריה המרגשים של אחת מבין 2052 זמרים שלקחו חלק בהפקת המקהלה הוירטואלית ששרה את היצירה Sleep של Eric Whitacre בניצוחו הוירטואלי שהועבר אליהם באמצעות You-Tube. אבל הפעם, היצירה אינה סמל לניכור שאליו מובילה אותנו הטכנולוגיה, אלא להיפך, יצירה מרגשת שאפשרה חיבוק בינלאומי מוזיקאלי ענק.
"פרויקט המקהלה הוירטואלית החל מהקלטה ששלחה אלי לוסי בריטלין, אחת ממעריצותי, דרך האינטרנט, ובה היא שרה את תפקיד הסופרן ביצירה שלי "Sleep. מספר Eric Whitacre. "נדהמתי מרוחה של לוסי, מקולה ומחוצפתה. אני יודע שלעולם לא היה בי האומץ לעשות דבר כזה ולשלוח אותו למישהו אותו אני מעריץ".
וכל השאר זו היסטוריה. אריק וויטקר, מלחין ומנצח אמריקאי שיצירותיו נחשבות בין הפופולאריות ביותר שנכתבו למקהלה במאה האחרונה, הבין שכפי שלוסי הקליטה את עצמה, יכולים גם מאות זמרים אחרים ברחבי העולם, וכל שנדרש כדי ליצור מקהלה הוא הידע הטכני לערוך את ההקלטות לכדי יצירה רב קולית (פוליפונית) שלמה.
המיזם יצא לדרך. Whitacre פנה באתר האינטרנט שלו לכל המעוניינים להצטרף למקהלה. ההיענות היתה מדהימה. דרך האתר, הוא נתן את הנחיותיו המוזיקליות ובסרטון וידאו נוסף, ניצח על היצירה. בהקלטה של Lux Aurumque השתתפו במקהלה הוירטואלית 185 קולות מתריסר מדינות, אבל זה היה רק הפיילוט. לפני מספר ימים, העלה Eric Whitacre את הגירסה הוירטואלית המלאה של היצירה Sleep, בה השתתפו 2052 זמרים מ- 58 מדינות.




כפי שמספר אריק בין משתתפי המקהלה נוצרו קשרים חברתיים אמיתיים, ממש לא וירטואליים, והוא עצמו מרגיש כלפי אלפי הזמרים כמעט כמו היו חלק ממשפחתו הקרובה.
האזנה למקהלה הוירטואלית מרגשת וממחישה שהטכנולוגיה לא תמיד מנוכרת, מרחיקה או מאבדת את הקשר האישי בין האנשים. להיפך, המקהלה המדהימה הזאת לא יכלה לקום מעולם, ללא רשת האינטרנט. הרשת ואתר You-tube (וגם הרעיון המהפכני של Whitacre) יצרו הזדמנות לאנשים מכל רחבי העולם, מאלסקה בצפון ועד ניו זילנד בדרום, מישראל, מדגסקר, וייטנאם, מלטה ועוד, ליצור יחד מרקם קולי עשיר, מיוחד ואינטימי.
לדוגמא מספרת אחת מהמשתתפות: "כשסיפרתי לבן זוגי שאני מתכוונת להשתתף במקהלה הוירטואלית, הוא אמר שהקול שלי לא מספיק טוב בשביל זה. דבריו מאד פגעו בי ואפילו הזילו כמה דמעות על פני. עבורי, זו היתה הגשמת חלום. החלטתי ועשיתי. כדי להקליט את עצמי, נאלצתי לנסוע 400 מייל לעיר השכנה, מאחר שאני חיה רחוק רחוק ביער של אלסקה. לויין הוא התקשורת היחידה שלי לעולם. אני מאושרת להיות חלק מהמקהלה הזו. בנוסף למוסיקה הנהדרת, נפלא להרגיש שאני חלק מקהילת אנשים חובקת עולם, שמעולם לא פגשה ובכל זאת מרגישה קרובה וקשורה".



לנו לא נותר אלא להמשיך לעקוב אחרי המיזם ואולי להעיז ולהצטרף לתנופה הקולית מתוך הבית הפרטי הקטן שלנו, אי שם על פני כדור הארץ.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלך בפייסבוק -

שלכם,
שיוי פרנס & יורם בר-סלע

לפרטים על כותבי המאמר - הקליקו כאן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן