28.8.2011

לילות שאן... ורוטנברג על הדרך

סיור לילי בעתיקות בית שאן וארוחה ב"רוטנברג" שבאתר קיבוץ גשר הישן
שנת 749 לספירה רעידת אדמה בעוצמה אדירה, הורסת את העיר המפוארת בית שאן ומפילה את רב המבנים בה. המרכז העירוני המפואר שכלל תיאטרון, אמפיתיאטרון, בית מרחץ, מקדשים ורחובות מסחר, נחרב כולו. תנועת שכבות הסלע באפיק של השבר הסורי אפריקני, גורמת להטיה של נחלים ומעיינות. זרמי מים אדירים זורמים לכיוון מרכז העיר וסוחפים איתם כמויות עצומות של בוץ המכסה את חורבות העיר. כל האזור נשאר קבור בחול במשך 1,240 שנה.
שנת 1983 רשות העתיקות חופרת באתר ומגלה את המבנים המפוארים, שחלקם השתמרו בצורה מדהימה. רב עמודי האבן המפוארים, שרק שניים מהם נותרו עומדים לאחר רעידת האדמה (וסיפקו רמז לארכיאולוגים שחקרו את סביבת העיר), שוחזרו והועמדו במיקומם המקורי. הקארדו-רחוב המסחר המרכזי שוחזר כולו ואילו הרחוב הניצב לו הושאר כפי שמצאו אותו הארכיאולוגים כדי שיבינו המבקרים את מימדי החורבן שידעה העיר.
אוגוסט 2011 נסעתי עם ידידי דני לפגישה עסקית בעמק הירדן. ניצלתי את ההזדמנות לביקור בסיור הלילי "לילות שאן" הכולל ביקור במצגת האור-קולית המוקרנת על קירותיו החיצוניים של התיאטרון. אפקטים של קול, תאורה והקרנה באזורים שונים של העיר ועל התל המתנוסס מעליה, מוסיפים עומק רב (חזותי והיסטורי) לחוויה. המצגת מספרת את סיפורה הדרמטי של העיר, המתפרש מתקופת שאול המלך ועד ימינו. לאחר מכן, הצטרפנו לסיור באתר העתיקות המואר. לאורך השנים, הייתי כמה פעמים באתר העתיקות, אבל הסיור הלילי עולה על הכל. התאורה מוסיפה מימד מרשים מאד, ואמצעי המחשה המפוזרים ברחבי העיר, הכניסו אותנו לחוויה של חיי היומיום בעיר. בצידי הקארדו, מוקרנים סוחרים המציעים את מרכולתם לציבור. קולות של מרכבות סוסים השועטות במורד הקארדו. אלה הזכירו למדריך לספר על הדרך המיוחדת שבה שולבו אבני הריצוף, כדי לשמור על ישבני הנוסעים מטלטולים מיותרים.
ברחבה המרכזית (הקניון של פעם) מוקרנת על חומת האבן מזרקה שופעת מים המזכירה את הימים שלפני המחסור במים בישראל.
רוטנברג על הדרך ומה עושים בשעות לפנות ערב שבין הפגישה לסיור הלילי? בחרנו לאכול במסעדת רוטנברג שבגשר הישנה. המסעדה שוכנת למרגלות הנופים האקזוטיים של ירדן, בתוך האזור המשגע של מפעל החשמל ההיסטורי בנהריים, בתוך צריף ישן וקסום, שבעבר שימש כקרנטינה לאיכסון בעלי החיים שהגיעו מירדן. מחלונות המסעדה האינטימית ניתן לראות את הגשר העתיק ועליו שתי קרוניות המספרות את סיפורה של רכבת העמק שחצתה את הגשרים באיטיות המפורסמת, בדרכה לירדן ולסוריה. ומסביב, שרידי שלושה גשרים עתיקים על הירדן, חאן השיירות הממלוכי המשוחזר ואתר תחנת הכח של נהריים שהקים פנחס רוטנברג "הזקן מנהריים" בשנת 1923, כפרוייקט הראשון של חברת החשמל בישראל.
אז את הנוף הקסום באור העדין של שעות בין ערביים אתם יכולים לדמיין. והאוכל? יצירתי ומפתיע. תענוג לעיניים ולחיך. תפריט עשיר ומגוון של מנות מהמטבח הצרפתי והים תיכוני בניצוחו של השף ליאור בחשיאן. שבתה את ליבי המנה של כבדי עוף בקרם קפה, זוקיני ופטריות בליווי תפוח אדמה. כשיצאנו בשעה רבע לשמונה בערב, זרמו בכביש הצר מכוניות רבות לעבר המסעדה.
אז אם אתם מחפשים לעצמכם דרך לבלות חצי יום מרגש וטעים באזור הצפון, או מתכננים טיול בארץ לעובדים שלכם, הנה לכם דרך נפלאה. ואם אין לכם פגישה המחייבת לבוא דווקא עכשיו, עדיף לחכות לימים יותר קרירים. חוויית "לילות שאן" פועלת עד 14 בנובמבר.

שלכם,
יורם בר-סלע

תגובה 1:

  1. אני קורא עכשיו את יוספוס (מלחמת היהודים ברומאים) ואני בדיוק בקטע על יהודי בית שאן בזמן המהומות שקדמו למרד. החבר'ה התלקקו על הנוצרים ולחמו נגד היהודים! עד שהשכנים האנטישמים שיכנעו אותם לצאת להתארגנות וחיסלו אותם. בוגדים...

    השבמחק

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן