16.1.2012

עלייתה ונפילתה של העיר מהגוני באופרה ישראלית

מחאה חברתית מוזיקלית
צילומים: יוסי צבקר
"בימים אלה בישראל כשסדר היום הציבורי בישראל שינה את פניו ללא הכר, האופרה עלייתה ונפילתה של העיר מהגוני היא אולי יצירת התרבות החשובה ביותר שניתן להעלות על הבמה. אמנם לא כל הערכים המוצגים לראווה על הבמה תואמים בדיוק את הנושאים העומדים במרכזו של המאבק של דור האוהלים, אבל הגיבורים במהגוני הם לא כל הדמויות על הבמה. יש עוד אנשים רבים באופרה הזו, אלו שאינם גיבורים, אלו שלא תמיד נמצאים במרכז הפעילות, שכן רוצים שינוי, שרוצים להתאגד ולדרוש חיים טובים יותר. מהגוני קמה ונפלה, אך המסרים הרבים באופרה הזו לעולם לא ייפלו – ועל אחת כמה וכמה בישראל של שנת 2011" כך אומר עמרי ניצן על הקווים שהנחו אותו בבימוי ההפקה החדשה באופרה הישראלית.

מלייפציג 1930 לתל-אביב 2012
ובאמת, האופרה שהוצגה בפעם הראשונה ב-1930, מתאימה לימינו הן בטקסטים הביקורתיים, המוזיקה הקברטית המודרנית והבימוי, שהביא אותה היישר אל המציאות היומיומית שלנו: התאווה לכסף, הגלים והמשברים של שוקי ההון, עליות ונפילות תדירות של מדדי המניות ואפילו אוסף סיסמאות ממאהלי המחאה שלנו.
"כמו כל יצירה גדולה, מהגוני היא מראה בה העולם רואה את עצמו. ברכט ווייל מעלים על הבמה משל תיאטרוני סאטירי, מטאפורה לחברה המודרנית הסוגדת לאל החדש - הדולר. חברה צרכנית וצרחנית, יוקר מחייה, פערי שכר קיצוניים, ההתמכרות לרווחים גבוהים ולמוסר נמוך, אובדן החמלה והאנושיות – כל אלה הופכים את האופרה הזו לאקטואלית מתמיד. הלשון המושחזת של ברכט והמוסיקה הכובשת ומלאת הדמיון של וייל הופכים את האופרה לאחת מיצירות המופת של המאה ה-20" אומר עמרי ניצן.

סאטירה חברתית שלא נס ליחה
יצירתם של קורט וייל וברטולד ברכט על מהגרים נודדים, נרדפי החוק, המחליטים להקים עיר חדשה באמצע שום-מקום, היא סאטירה אנטי קפיטליסטית אשר צולחת את מבחן הזמן. בבימויו של עמרי ניצן, עם התפאורה של מיכאל קרמנקו, הכוריאוגרפיה של חבייר דה פרוטוס, עיצוב התלבושות של המעצבת הגרמנייה מגאלי גברון ומעצב התאורה אבי יונה בואנו (במבי) ובניצוחו של המאסטרו דייויד שטרן, נראה כאילו נכתבה בקיץ האחרון.
האופרה "עלייתה ונפילתה של מהגוני" הועלתה לראשונה בתיאטרון החדש של לייפציג ב- 9 במרץ 1930, והיא מבטאת את המשנה הפוליטית-חברתית של ברטולט ברכט וקורט וייל שצמחו מהאידיאולוגיה המזרח אירופאית במזרח גרמניה המוקיעה את הקפיטליזם האמריקאי. יחד יצרו השניים טיפוס חדש של תיאטרון מוסיקלי, שתוכנו ביקורת חברתית חריפה. עבודה משותפת זו הולידה יצירות מופת, מן הגדולות שנכתבו במאה ה20: "אופרה בגרוש", "סוף טוב", ו"שבעת חטאי המוות ". ביצירותיו עיבד וייל תפיסה אופראית חדשה והצליח לעצב מערכת יחסים מעניינת בין המוסיקה והדרמה: דיאלוג מדובר עם קטעים תזמורתיים ומעברים ליריים ומקצבים שיש בהם תערובת של מוסיקה קלה, הרמוניות חריפות ודיסוננטיות. "ירח אלבמה" מתוך האופרה הפך לשיר הנושא של האופרה ולשיר עתיר ביצועים של זמרי ג'אז ומוסיקה קלה בכל הזמנים.

הבהלה לזהב
האופרה מספרת את סיפורה של מהגוני, עיר שהוקמה כעיר מקלט באמצע שום מקום באמריקה, על ידי פושעים נמלטים: האלמנה בגביק ביחד עם מוזס ופאטי, ג'ני ושש בנות המלוות אותה, ארבעה חוטבי עצים, ג'ים ג'ייק, ביל וג'ו ועוד. יזמי המטרופולין החלו מי גילו את סוד החיים: "יותר קל להוציא זהב מאנשים מאשר מהאדמה".
אז למה לעבוד קשה? עדיף להקים עיר שלא צריך לעבוד בה. עד מהרה מגלים תושבים רבים כי העיר היא לא מה שקיוו לו ועוזבים אותה. ג'ייק, ביל וג'ו עדיין מאושרים במהגוני ונהנים מזלילה מופרזת, סקס ללא גבולות, קרבות אגרוף אלימים, הימורים ושתייה פרועה. אופייה האמיתי של העיר החדשה מתגלה כאשר ג'ים מפסיד את כל כספו בהימורים, נשפט ונדון למוות על הפשע החמור ביותר במהגוני: אי יכולתו לשלם עבור הוויסקי ששתה. הוא נפרד מג'ני וצועד להוצאה להורג. ובאותה עת, מוחים התושבים על יוקר המחייה המביא לקיצה של מהגוני.


המשתתפים:
בהפקת מהגוני משתתפים זמרי אופרה רבים מהארץ ומהעולם אשר חלקם הגדול מגיע בפעם הראשונה להשתתף בהפקות האופרה הישראלית. בתפקיד ג'ני מופיעה זמרת הסופרן היהודייה משווייץ נעמי נדלמן שהפכה את ג'ני לתפקיד הדגל שלה. בחלק מההופעות תופיע זמרת הסופרן האמריקאית הצעירה מריסול מונטלבו בתפקיד זה. את תפקיד האלמנה בגביק, הסרסורית לדבר עברה בסיפור הזה המנהלת את בית הזונות במהגוני תחלוקנה זמרת המצו סופרן האמריקאית טרה ונדיטי וזמרת המצו סופרן האנגליה סוזנה הברפלד. בתפקיד ג'ים מהוני, יופיעו לסירוגין זמר הטנור האמריקאי ג'ון אולנהופ וזמר הטנור הגרמני וולפגנג שווינינגר. בתפקיד שני חבריה של בגביק המייסדים עמה את העיר מהגוני יופיעו הבריטון הבריטי ג'וליאן טובי והבריטון הגרמני יוהאנס פון דואיסבורג בתפקיד טריניטי מוזס הטנור הקנדי אלן וודרו והטנור הספרדי ויסנטה אומבואנה בתפקיד פאטי. כמו כן משתתפים הזמרים הישראלים גיא מנהיים (בתפקיד הכפול של ג'ק וטובי), נח בריגר (בתפקיד ביל), ולדימיר בראון (בתפקיד ג'ו). בתפקיד נערות מהגוני משתתפות זמרות האופרה הישראלית יעל לויטה, אפרת אשכנזי, אלה וסילביצקי, איילה צימבלר, לימור אילן ונעמה גולדמן.

תזמורת האופרה - התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון ומקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של ישי שטקלר מתואמות להפליא תחת שרביטו של דיוויד שטרן.

לכתבה על קוולריה רוסטיקנה ופליאצ'י באופרה הישראלית- הקליקו כאן

שלכם,
יורם בר-סלע

לפרטים על כותב המאמר - הקליקו כאן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן