24.4.2012

דוקאביב 2012 – סרטי אדריכלות ותכנון אורבני



הצילו. 50% מאוכלוסיית כדור הארץ מתגוררת היום באזורים עירוניים, והעתידנים מעריכים שעד 2050, 75% מבני האדם יחיו בערים. פסטיבל דוק אביב 2012, מקדיש פינה מרתקת לסרטים בנושא אדריכלות עירונית ותכנון אורבני. 

העיר מספקת כנראה פתרונות מגורים ומחיה המתאימים לאנשים, אך מייצרת בעיות הולכות ומחמירות של ניכור, בעיות תחבורה, זיהום אוויר, רעש, קצב חיים קשה להתמודדות ועוד. מה אפשר ללמוד מהרפתקאות אורבניות ששיני הזמן כבר נגסו בהן ומה אפשר לעשות כדי לשפר את איכות החיים בעיר?

דטרופיה

במהלך המאה ה-20 דטרויט סימלה את החלום האמריקאי. "עיר המכוניות" הייתה מרכז תעשייתי חשוב ואפשרה את התבססותו של מעמד בינוני. אך עם המעבר של ארה"ב לכלכלה פוסט-תעשייתית החלום הפך לסיוט: מפעלים רבים התמקמו מחדש ב"ארצות הזולות", והעיר סבלה מעזיבה המונית של תושבים שהותירו אחריהם שכונות רפאים. המשבר הכלכלי של 2008 הוביל לכך שדטרויט ניצבת עתה על סף פשיטת רגל ממשית. במבט קסום אך מלנכולי, שזיכה את הסרט בפרס העריכה בפסטיבל סאנדנס האחרון, "דטרופיה" מרחף בתוך הארכיטקטורה האורבנית והתעשייתית הנטושה ועוקב אחר דמויות מקומיות שונות, שעדיין מאמינות בעתידה של עיר שלא מפסיקה להתכווץ.

חללים בלתי גמורים

ב-1961 הצטלמו פידל קאסטרו וצ'ה גווארה כשהם משחקים גולף על מדשאות מועדון חברים אליטיסטי מהימים שלפני המהפכה. קסטרו הצהיר שהשטח יוקדש לבניית קומפלקס בתי הספר הלאומיים לאמנויות, והזמין שלושה ארכיטקטים צעירים לתכנן פרויקט שאפתני שיבטא עתיד של פתיחות ושוויון בקובה החדשה. ראיונות עכשוויים עם הארכיטקטים, המשולבים בשלל חומרי ארכיון, משחזרים את הרוח המהפכנית שהובילה את הפרויקט בתחילתו, כמו גם את המציאות הפוליטית שגרמה לסיומו בטרם עת. הסרט מתאר רגע מרתק בהיסטוריה, בו המפגש בין אסתטיקה ארכיטקטונית חדשנית ופוליטיקה רדיקלית יצרו חלומות גדולים שהסתיימו בהזנחה ודיכוי טרגיים. היום, הממשל שוב מזמין את הארכיטקטים והפעם - כדי לסיים את מלאכתם.


כמה שוקל הבניין שלך, מר פוסטר?

נורמן פוסטר נחשב לאחד הארכיטקטים העכשוויים החשובים בעולם. בן למשפחת צווארון כחול ממנצ'סטר, שנקלע בצעירותו לעבודה במשרד אדריכלים. הוא הוקסם מהעבודה ולאחר שלמד מאחד העובדים היכן ואיך לומדים אדריכלות, החל להתכונן למבחני הכניסה. בשלב ההכנות, ביקש מבעל המשרד להביע את דעתו על תיק העבודות שהכין. האדריכל התרשם מעבודת הצעיר שלא למד אדריכלות מעולם ונתן לו מיד משימה לתכנן בניין. פרוייקט אמיתי מהחיים. כך החל את דרכו המקצועית חסרת הפשרות. פוסטר אחראי לתכנון כמה מן הפרויקטים המרשימים של העידן הנוכחי, ביניהם כיפת הזכוכית המודרניסטית של הרייכסטאג, בית העירייה של לונדון ושדה התעופה החדש של בייג'ינג.  צילומים מרהיבים, ראיונות אישיים עם פוסטר ועדותן של דמויות מובילות שליוו והעריצו את עבודתו - מגלים חזון ארכיטקטוני ייחודי. בשנות השבעים לחייו, ולאחר שניצח את מחלת הסרטן, פוסטר מביט קדימה אל תכנון בר-קיימא של עיר העתיד - מאזדאר שבאבו-דאבי. את הסרט מלווה קריינות של דיאן סודגי'ק, מנהל מוזיאון העיצוב בלונדון, שמנתח את הקשר בין דמותו המרשימה של הארכיטקט והעקרונות העיצוביים המדריכים את יצירתו.



מיראז'
הצמיחה המהירה של דובאי מן המדבר הפכה לסמל שנוי במחלוקת של הקפיטליזם הגלובלי. עבור הקהילה העסקית הבינלאומית העיר מייצגת הצלחה חסרת תקדים, ואילו עבור העובדים שהגיעו אליה מכל קצוות העולם השלישי מדובר במכלאה של חלומות שבורים. במבט קפדני אך מהורהר, מצלמתו של הבמאי סרדאן קצ'ה עוקבת אחר הפרספקטיבות הסותרות שמכוננות את העיר: המרחבים האורבניים הריקים כנגד מחנות העבודה הצפופים, הנופש הראוותני של המשקיעים לעומת הבדידות המצמררת של הפועלים. לצד חשיפת המציאות האנושית (או הלא-אנושית) של דובאי, "מיראז'" מקיים מחקר ויזואלי של פרויקט אורבני שאפתני, שמתמוסס בכל צדדיו אל תוך הדיונות הפראיות שמסביב.
מחקר ויזואלי של דובאי והפרספקטיבות הסותרות שמכוננות אותה: המרחבים האורבניים הריקים כנגד מחנות העבודה הצפופים, הנופש הראוותני של המשקיעים לעומת הבדידות המצמררת של הפועלים, העיר המודרנית והמדבר ממנו צמחה.


מעוירים

כמה אסלות דרושות לאנשים? בשכונות המצוקה במומביי, השתפר המצב. היום יש אסלה לכל 600 איש. עד לפני כמה שנים, היתה אסלה אחת לכל 900 איש. העיר המודרנית, עושה היום את מה שערים עשו לפני אלפי שנים. הן מרכזות בתוכן אנשים, כסף, כוח, מרכזי עסקים ובילוי. סקירה ויזואלית מרהיבה, המתבססת על חזונם של מעצבי ערים חשובים מרחבי העולם – ארכיטקטים, מהנדסים, הוגים וקובעי מדיניות – בוחנת קונספטים שונים לתכנון ערים כפי שבאו לידי ביטוי בתקופות שונות ומולן, את העיר העתידית כאתגר מרכזי הניצב בפני האנושות. סרטו החדש של גארי הסטוויט משלים את "טרילוגיית העיצוב" של הבמאי, אשר החלה בבחינת מקומו של העיצוב הגרפי במציאות העכשווית (Helvetica"; 2007"), ונמשכה עם חקירת העיצוב התעשייתי של החפצים שאנו רוכשים (Objectified"; 2009"). הואיל ועיצוב הערים אינו נתון בידי מומחה יחיד, הסרט מדגיש את חשיבות הדיון הציבורי על האתגרים שבדרך ומעורבותו של הציבור בקביעת עדיפויות.



שלכם,
יורם בר-סלע

תגובה 1:

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן